Susisiekimo ministre, Karmėlava ir Palanga taip pat yra Lietuvoje.

Susisiekimo ministras reklaminiuose klipuose giriasi dėl oro transporto keleivių srautų. Negaliu ramiai žiūrėti minėtų klipų žinodamas kaip šis žmogus proteguoja savo bičiulio valdomą Vilniaus oro uostą, mano nuomone, peržengdamas visas moralės bei etikos normas. Toliau pateiksiu savo įžvalgas ir galbūt subjektyvią, galbūt šiek tiek ir objektyvią nuomonę šiuo klausimu.

Taigi apie viską nuo pradžių. Prieš kelis metus buvo nuspręsta vystyti pagrindinius skrydžius Vilniaus oro uoste, o pigius skrydžius – Karmėlavos oro uoste. Viskas vyko sklandžiai, Karmėlavos uoste skrydžių daugėjo kol galiausiai šiemet oro uostas tapo pelningu (kol Vilniaus ir toliau buvo nuostolingas). Tas, matyt, labai nepatiko Vilniaus oro uosto direktoriui, kuris yra geras Eligijaus Masiulio draugas. Sutapimas ar ne tačiau buvo atleistas Kauno oro uosto direktorius, atleistas būtent tada kai jam pavyko oro uostą padaryti pelningu. Kas atleidžia ypač sėkmingai dirbantį vadovą?

Tai tebuvo vienas veiksmas, antras dalykas buvo taip vadinama „Lietuvos pasiekiamumo oro transportu gerinimo programa“. Šioje pastraipoje paaiškinsiu kodėl parinkau būtent tokį savo straipsnio pavadinimą kreipdamasis į susisiekimo ministrą. Atkreipkite dėmesį į žodį Lietuva. Nors gerinamas turėjo būti Lietuvos pasiekiamumas, minėtame dokumente įvardijamas tik Vilniaus oro uostas ir „valstybei svarbios kryptys“ iš jo. Taigi, pasak susisiekimo ministerijos, Lietuva yra pasiekiama tik atskrendant į Vilniaus oro uostą. Žmonės atskrendantys į Karmėlavos ir Palangos uostus Lietuvos nepasiekia. Kitaip tariant, susisiekimo ministerijos akimis, Lietuva yra tik Vilnius. Palanga ir Kaunas nėra Lietuva, ten atskridę keleiviai Lietuvos nepasiekia. Aš, kaip Lietuvos respublikos pilietis ne iš Vilniaus, galvoju – ar ir kitose srityse susisiekimo ministerija nemato manes kaip Lietuvos gyventojo? Juk aš gyvenu ne Lietuvoje pagal jų logiką. Taigi pagal šią programą, kurios vertė 24 milijonai litų, visos lėšos atiteko dirbtinai proteguojamam Vilniaus oro uostui ir nieko Karmėlavos bei Palangos uostams. Nes juk ten ne Lietuva…  Norėdami patys įsitikinti, kad toks įsakymas egzistuojate galite paieškos sistemoje įvesti „DĖL VALSTYBEI SVARBIŲ TIESIOGINIO REGULIARIOJO ORO SUSISIEKIMO KRYPČIŲ PATVIRTINIMO“.

Tesiu toliau, kitas žingsnis, kurio ėmėsi susisiekimo ministerija proteguodama bičiulio valdomą VNO buvo Vilniaus oro uosto rinkliavos sumažinimas iki tokio pat lygio kaip ir Karmėlavos uosto. Šis epizodas svarbus tuo, kad Masiulio šalininkai dažnai naudoja argumentą neva lygios rinkliavos yra sąžininga konkurencija ir Karmėlavos oro uostas neturėtų skųstis. Tai vienas populiariasių jų argumentų, tačiau jie klysta. Sostinių oro uostai yra svarbiausi šalies uostai ir natūralu, kad mažiau svarbių oro uostų rinkliavos turėtų būti mažesnės. Rinkliavos sulyginimas yra panašus kaip tarkime Vokietijos vyriausybė (jei jai priklausytų automobilių gamyklos) nusprestų Volkswagen automobilius pardavinėti tokia pačia kaina kaip ir Mercedes automobilius. VW darbuotojai skųstųsi MB protegavimu, nes beveik visi pirktų MB, o Mercedes šalininkai apsimestų kvaileliais ir aiškintų, kad čia viskas gerai, juk sąžininga, kad valstybė nustatė vienodas kainas. Lygiai taip pat atrodo tie, kurie aiškina, jog natūralu, kad reprezentacinio šalies oro uosto rinkliava tokia pat maža kaip ir regioninio šalies oro uosto.

Kur veda ši bičiulio oro uosto protegavimo „strategija“? Ogi į keleivių srautų praradimą. Didelei daliai Lietuvos yra patogiau, greičiau ir pigiau nuvykti į Rygą, nei Vilnių. Nemaža dalis jų skraidė iš Karmėlavos, tačiau dabar dažniau žvalgysis į Latviją ir ten palikinės savo pinigus. Tas pats ir su vilniečiu keleiviu – jei anksčiau buvo vienas reisas per dieną, o dabar du reisai minėtas keleivis pasirinks vieną iš jų, o kitas nebebus užpildytas kokiu nors šiauliečiu, kuris į tą kėdę būtų sėdęs jei ji būtų buvus Karmėlavoj. Dabar jis galbūt sės Rygoje. Kiekvienam sveiko proto žmogui aišku, kad centralizacija yra blogiau šaliai, o ne geriau. Kad nereikėtų tikėti tik manimi galiu pacituoti autoritetingo žurnalo „Veidas“ nuomonę, kuris teigia, kad dėl šio VNO oro uosto parazitavimo Lietuva praras 12 procentų keleivių:

Dviejų to paties savininko – valstybės įmonių konkurencija duos trumpalaikę naudą daliai vartotojų ir padarys ilgalaikę žalą visai valstybei, nes keleivių srautai sumažės apie 12 proc, rašo portalas veidas.lt.

Taigi žurnalo „Veidas“ išvada konkreti ir aiški: TRUMPALAIKĖ nauda daliai vartotojų ir ILGALAIKĖ ŽALA visai valstybei. Tokios Eligijaus Masiulio ir jo draugo VNO direktoriaus veiksmų  pasekmės kai žiūrima savo kiemo interesų ir nusispjaunama į tai, kas naudingiau valstybei. Galbūt tai nesveikos ambicijos žūtbūt aplenkti Taliną pagal Vilniaus uosto keleivių skaičių nepaisant to, kad iš tiesų Lietuva praras minėtus 12 procentų keleivių? Galbūt tai nesveikos ambicijos pamačius, kad Karmėlavos oro uostas pradėjo dirbti pelningai, o Vilniaus oro uostui iki šios „strategijos“ priėmimo to padaryti nesisekė? Apibendrinus: oro uostui pradėjus dirbti pelningai iškart atleidžiamas jo direktorius, priimama 24 milijonų litų„strategija“, kurios tikslas dotuoti tik vieną oro uostą šalyje, dirbtinai suvienodinamos reprezentacinio ir regioninio oro uostų rinkliavos. Net ir tipinis vilnietis, kuris toliau savo miesto retai ką mato ir kuris norėtų, kaip priklauso, kandžiai replikuoti, turėtų sutikti, kad įtarimų tikrai yra. O kur dar internete ir ne tik dažnai sklandę gandai, kad Karmėlavos oro uosto direktoriaus sėkmingi veiksmai ar oro linijų pritraukimai ypač nepatikdavo tam tikriems su susisikimo ministerija ir VNO siejamiems asmenims. Įdomu ar sulauksime kada nors laikų kai susisiekimo ministerija ne parazituos kitų sąskaita, o darniai vykdys LIETUVOS, o ne tik Vilniaus, susisiekimo plėtrą?

Remtasi, bet neapsiribota:

http://kauno.diena.lt/naujienos/miestas/kauno-oro-uostas-lieka-kvailio-vietoje-429423

http://www.veidas.lt/kanibalizmas-kodel-vilniaus-oro-uostas-prarijo-beveik-puse-kauno-oro-uosto

Leave a comment